måndag 2 april 2012

Pärmfixat

I något svagt ögonblick har jag visst lovat att inte publicera några fler bilder på fixade pärmar men det var väl ett par år sen och löften har väl bäst före-datum? :)

Här är tre nyfixade pärmar, alltså helt enkelt klädda med tyg. Sov & Hall har funnits länge men har nu äntligen blivit piffad och Pyssel har haft värdigt omslag i ett par år men har nu fått flytta in i en ny pärm.

Tre nyfixade pärmar
DIY magasin är helt ny och innehåller sidor från just DIY-magasin :) När det är så mycket ur en tidning som jag vill spara så att det är dumt att sprida ut sidorna under olika kategorier i Pyssel-pärmen. Sen har jag ju också en särskild pärm bara för Marie Claire Idées eftersom jag köper den ganska ofta, och har sparat en hel del inspiration.

Här är exempel på vad som finns i DIY magasin-pärmen, en sida ur Mollie Makes. Tänkte jag skulle visa en kontrast till alla virkade kakor och bakverk som man ser i bloggvärlden :) Jag gör i stort sett bara pyssel som jag har praktisk nytta av, som att klä in fula pärmar i tyg :) men jag gillar verkligen de här grönsakerna och är bra frestad att virka lite ärtor!

Ur DIY-magasin,virka ärtor
Här är de nyfixade pärmarna på plats med sina kompisar, t.ex Inredning som har fått överta den pärm som Pyssel hade förut. Tanken med tygvalen är att de liksom ska matcha innehållet, på nåt sätt som min hjärna kopplat :) och få etiketter som matchar tyget, men det ser ju lite rörigt ut på hyllan... Jag får nog flytta om pärmarna i lite färgordning istället för efter "släktskap" som de står nu.

Men ujjj vad det randiga tyget på pysselpärmen drog sig när jag limmade på det och sträckte.

Pärmar i pysselskåpet


Uppdatering!

Hannis skrev en fråga om att klä skokartonger, bra kommentar för då kom jag på att jag glömt att skriva att jag var tvungen att kolla ett av mina gamla inlägg hur jag skulle göra med pärmryggen :) Så jag bestämde mig för att uppdatera inlägget med lite detaljbilder från gamla inlägg (och länkar om kartonger finns längst ner).

Här först en bild från ett gammalt inlägg som visar hur jag limmar på tyget, lite i taget.

Klistra tyg på pärm
Och så bild från ytterligare ett gammalt inlägg som visar ryggen. När jag kommer till ryggen så sträcker jag tyget lite uppåt och inåt mitten och klipper sen i mitten, nästan ända ner. Sen klipper jag bort en liten kil av tyget, ca 0,5 cm, för att inte tyget ska överlappa sen när jag drar och sträcker från andra hållet.

Hur jag limmar pärmryggen
Jag limmar långsidan först och sen kortsidorna, lite "kuvertaktigt". Har ingen tydlig bild på det men en liten hint får man av hörnet på den här pärmen ett av de första inläggen om pärmar. Klicka upp förstoring av bilden så syns det hyfsat (Ctrl + klick så blir det ny flik i webbläsaren och större bild än på "ljusbordet" som kommer om man bara klickar på bilden).

Piffad pärm
Och så apropå Hannis fråga om att klä skokartonger. Den beskrivning jag har på bloggen är om att klä med papper, men man kan nog använda samma metod för att klä med tyg. Kartong klädd i tyg har jag bara visat bild på, ingen beskrivning. Själva kartongen har bara en stor bit tyg runt om, lite omlott på kortsidan, nervikt mot insidan och "kuvertvikning" under. Locket är gjort med liknande metod som beskrivningen för att klä med papper.

9 kommentarer:

Hannis sa...

Jag har suttit och letat hos dig för jag har för mig att jag sett en beskrivning på hur man klär in en låda i tyg.
Jag får inte till kanterna när jag försöker!
Blir bara bulligt och konstigt...

Tycker det är fint med kädda pärmar och lådor.
Går ju att förändra mycket med det=))

CARINA I OCKELBO sa...

vad snyggt med pärmarna som du har klöätt in

TC sa...

sv. stafflit kommer få stå framme i köket där jag brukar hålla till när jag målar. Väldigt fin inredningsdetalj men det e lite av kaos i vårat kök pga alla tavlor, penslar och färger jag har där hehe Men annars är det ju ett jätte fint sätt om man kanske vill ge mer plats åt någon tavla lr så =)

Aa tulpaner vill ju ha kallt vatten =) dom brukar vara bra på att dricka och med isbitar så brukar jag kunna få mina att stå nästan lite mer än en vecka =)

Anonym sa...

Så vackra pärmarna är. Du är så duktig och det blir så snyggt. Hm funderar på om man kanske skulle testa att klä om en pärm;)

Visst är det härligt att shoppa lite ibland, speciellt när det är kärlek man shoppar;)

Önskar dig en härlig påsk

Hannis sa...

TACK!!!!
Du är en pärla!

Pyssel sa...

Hej!
Skulle bli så himla glad om jag fick mönstret på moroten och ärtorna :)

Just go creative sa...

Jättefina pärmar! gillar verkligen de fina etiketterna till!

Anonym sa...

Vad använder du för lim när du klär om med tyg? Jättefina pärmar!

Anonym sa...

Bättre sent än aldrig... Hittade hit av en lycklig slump!! Jättefint resultat på "pärm-make-overn".