torsdag 1 mars 2012

Lite sytt, och livsfarlig katalog kom i posten

Glöm vad jag skrev i förra inlägget, det är ingen fara alls om mitt nya favorittyg från Syfestivalen tar slut, jag kan nog hitta många andra lika fina, FÖR STOFF & STIL HAR KOMMIT TILL STAN!!!

Det känns helt ofattbart och jag hade ingen aning. Det kom en katalog i posten igår och jag tänkte, "inte har väl jag beställt nån katalog från Stoff & Stil? Men jag har ju tänkt beställa tyger och dragkedjor från dem så det passar ju bra". Och sen såg jag texten på framsidan, öppnar 1 mars i Kungens Kurva!!!

Har bläddrat i katalogen fram och tillbaks och det måste jag säga, de vet hur man säljer tyger. Jag älskar varenda sida i tidningen, förlåt, katalogen. Ögongodis från pärm till pärm. Idag finns ingen chans att hinna åka dit, men kanske imorron!

Stoff & Stil katalog
Och så skulle jag ju redovisa lite sytt också.

Jag började med "nåt till nya mobilen", det blev nån sorts necessär. Lite för att testa hur man får till fin insida, utan traskanter, och hur få den lite fluffig. Snygga sömmar gick lät som en plätt med en otroligt detaljerad beskrivning som jag hittade hos Agneta (jag följde inte exakt varje steg, därav de rundade hörnen upptill).

Mobilfodral eller nåt
Fluffigheten fixade jag med ett mjukt tyg som mellanlägg, nåt fult skräp som jag flera gånger tänkt att jag ska slänga - och det gäller nog fortfarande... För visst blev det fluffigt, men det var pest att sy i för det var inte bara mjukt utan också väldigt stretchigt.

Sydd i samma tyg som jag använde till att fräscha upp sommarväskan med, men insidan blev av helt annat slag :)

Insida av fodral
Fodral nummer två fick agera kuvert till födelsedagspengar till systerdottern, och sen är tanken att ha mobil eller nåt annat i. Sydd i nya favoriten retrotyget och ett avvikande tyg på insidan, mellanlägg av ett icke stretchigt tyg :) Stängning genom nervik och ögla av resår.

Fodral till mobil eller annat
Sen hittade jag i mitt tygskåp ett tyg som matchade "retro" väldigt bra och sydde ett nytt fodral, så "necessären" blev pensionerad efter nån dag, eller den får vara till nåt annat.

Jag trodde att jag ville ha ett lock som skulle vikas ner på framsidan och antingen stängas med en knapp eller träs in bakom ett band men det kändes inte alls rätt! så jag sprättade upp och sydde om.

Mobilfodral med 'lock'
Och så här blev den slutliga modellen, som det nog kan bli fler av i olika tyger. Bandet på skarven mellan de två tygerna fyndade jag när Tiffanys stängde, önskar bara att jag köpt mer av det! Köpte två meter tror jag, önskar att jag köpt tio, minst :)

Mobilfodral

6 kommentarer:

Jo sa...

Men hur har du kunnat missa att SoS ska öppna? :) Det visste ju tom jag som bor här nere!
Vi fick ju SoS Gbg ganska nyligen och det är verkligen SÅ lyxigt att bara kunna svänga förbi och handla!
Jag fyndade en massa trikåstuvar för 30 kr/st sist på VIP-kvällen me har inte bestämt mig för vad jag ska göra av det än.
Jag tror nog att Syfestivalen i Borås är smidigt, jag bor ju fem minuter fr mässhallen :D. Annars känns det som att Ernst och HQ skulle kunna locka mig till Jönköping. Jag syr ju på både HQ och Janome!
Finfina fodral du har sytt! Jag har sett en boxnecessär som jag tänkte ge mig på. Ska bara färdigställa mina UFO-projekt först... :)

Hanna sa...

Vad snygga fodral och grejer du syr! Önskar jag kunde sy lika bra :)

//Hanna

E.R.R.Y sa...

Jättefina!

PS. Tack för din kommentar, jag får nog ta tag i trådrulle-ufot snart! ;)

Kram

Fröken Fräken sa...

Men jisses människa! Du får ju ge lite förvarning innan du kommer med sådana här nyheter pang på! Har du hunnit vara dit än? Hur var det? Nu grunnar jag på om jag kan hinna en sväng dit nästa måndag när jag ska ut och resa igen. Jag och SL dividerar om vilken väg som är snabbast - Ikea-bussen kanske?! Ojoj, hur ska jag kunna sova nu?
Himla praktiskt att du kan hitta mer snitsiga tyger till fler snygga necessärer och fodral!

Jag håller med, det har varit alldeles för lite bilder på världens sötaste jycke. Och han har dessutom fått en näpen vinterjacka och tossor till tassarna då det har varit bistert kallt här. Jag tror jag får låna hit honom snart!

Hannis sa...

VA?? Ska dom öppna i Stockholm?
Dom har så mycket fina tyger!

Gillar fodralet, big time!
Väldigt snyggt.

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Så mycket fint du syr. Och pillrigt. Jag hade aldrig haft tålamod till det. :-)

Roligt med en Stoff och Stil, vi har ju en här i Bergen sedan ett par år tillbaka och det tar alltid väldigt lång tid när man åker dit ut. Mannen brukar inte vilja följa... ;-)

Hoppas du har en fin helg!