måndag 1 december 2014

Turbo fönstertvätt och återupplivat farinsocker

Ska, ska inte? Tänkte jag. Alltså ska jag adventstvätta fönstrena eller inte. jag tog det Rätta beslutet och satte igång, med en turbotvätt. 5 minuter per fönster ungefär... En riktig fusktvätt med andra ord :) inte vatten och skrapa utan bara fönsterputs och trasa. För att det var kallt och för att jag ville få det undanstökat. Och det jag gjorde var kanske bara att jämna ut smutsen ;) Nej då, fönstrena blev hyfsat rena men jag struntade i om det blev lite flammigt för de blir ändå smutsiga igen på några dagar...

En anledning att jag ville fixa fönstrena var mitt lilla nyinköp, som lite oväntat flyttat in hos mig, den fina Granen. Alltså, jag bar ju hem den själv från affären så helt oväntat var det ju inte, men det var liksom så att jag var ute efter en vattenkokare så det här var ett ganska oväntat resultat av den shoppingturen. Svårt att koka vatten med franför allt :)

Adventsbelysning gran

Första advent, då vill man ju ha nåt juligt till fikat. En mjuk pepparkaka slänger man ju ihop fort tänkte jag, och farinsockret borde må prima för jag har det ju i en bra glasburk. En burk formad som gammaldags farinburkar, så vad kan gå fel? Typ allt. Det är ju liksom inte formen på burken som kan bevara sockret utan en funktion som kallas lufttätt, en egenskap som min burk uppenbarligen lider viss brist på :) Om jag hade haft kvar sockret i påse så hade jag kanske kunnat krama och banka liv i sockret men nu, som betong i glasburken...

För några år sen hittade jag ett tips om att man kan, hur ologiskt det än låter, få ordning på sockret genom att värma det i ugnen. Jag kom inte ihåg hur länge eller hur varmt men fick loss några nästan deciliterstora "stenbumlingar" och körde några minuter på 175 grader, som ugnen var inställd på för baket. Tjoho, det funkade! Sockret blev mjukt så jag kunde mosa de stora klumparna, och sen torkade sockret igen... Men då var det i princip hanterbart, behövde bara mortla lite lätt.

Det funkade men är ju inte bästa sättet, sockret blir ju som sagt torrt. Först fuktigt och sen torrt. Jag hittade sen Det Rätta Sättet, på tillverkarens egen sajt, att lägga i en bit fuktat hushållapapper eller en bit potatis. Jag testade potatistricket på det som var kvar i burken och det funkade klockrent! Sockret blev härligt fuktigt och "grötigt" som det ska vara. (Men jag besparar er bilden på potatisen som grävt sig ner i farinsockret, det såg verkligen inte mysigt ut).

Så, mitt råd är, kör med ugnen om det är akut brådskande, annars, låt potatisen jobba!

Adventsbak mjuk pepparkaka

1 kommentar:

Choices by Annie sa...

Men du vilken fantastisk gran och det där med icke lufttäta burkar har jag också råkat ut för;) inte roligt alls men man lär sig;)

Fin kväll på dig
Kram
Annie