måndag 21 juli 2014

3x90+66, blir... en söm! :) Lite lek med vingnål

Jag säger bara, värd att vänta på. Jag fick fråga några gånger i Symaskinsaffären innan jag fick tag på den, vingnålen. Idén hittade jag i ett gammalt tidningsklipp från 1998! som jag fick syn på när jag letade i mina skåp och lådor efter nåt virkmönster.

Här en liten jämförelse med en vanlig 70-nål, då kanske ni börjar förstå. Vingnålen skapar magi.

Och jag säger bara, håll händerna borta! Det här monstret vill ni inte råka sy er i fingret med...

Vingnål och vanlig symaskinsnål i jämförelse

Jag har haft nålen ett tag men bara sytt lite testlappar för att prova ut vilka sömmar som lämpar sig att använda, men nu har jag sytt mitt första riktiga projekt. En liten grej bara.

Förutom stygnval så är tyget också viktigt, ju glesare desto större effekt tror jag. Jag har sytt i vanlig lakansväv nu men nästa steg blir att testa med linne, och kanske nån kontrasterande färg på tråden.

Här på min testlapp kan ni se svaret på ekvationen 90 90 90 66 :) en stygnkombination som jag programmerat in. Längst till höger brevid '85', som är korsstygn, har jag som liten jämförelse sytt 85:an med vanligt nål, lite skillnad va :)

Exempel på sömmar med vingnål

Jag har klippt av de sista resterna av en risig "garderobsblomma" och satt dem i vatten för att de ska rota sig. Ja, det funkar faktiskt utmärkt och om man vill så kan grenarna stå i vatten flera månader, tills man orkar ta tag i det och sätta igång och plantera... Men som säger sig självt så kan jag ju inte ha skruttburken stående så här i flera månader.

Blomskott i skruttig glasburk

Projektet som jag sydde nu är ett "rör" för att kamouflera den fula "vasen", som alltså är en skruttig glasburk, som jag inte ens orkat rengöra efter senaste rotningsprojektet...

Projekt med vingnålen

För att slippa se eländet, eller för att burken ska förstå vilket viktigt jobb den gör :) så har "vasen" nu alltså fått lite kläder.

Skruttig glasburk med överdrag

1 kommentar:

choicesbyannie sa...

en sådan där nål verkar ju onekligen beroendeframkallande. Snyggt blev det. Tack för tipset om garderobsblomman det där ska tas efter,) Kan kanske inte sätta mina i en lika snygg vas som du gjort men kanske kan jag virka mig en;)

Fin dag till dig
Kram
Annie