torsdag 5 december 2013

En hemlis... DEN står på köksbordet :)

Jooo, det var ju liksom så... att det förra inlägget blev liggande som utkast ett tag... så när jag skrev det hade jag redan köpt Den! Min söta lilla overlock alltså! En Janome 644D. (Och var inte oroliga, den här grönblommiga duken är borta nu, julduken åkte fram dagen efter jag tog bilden).

Min overlockmaskin

Än så länge har jag bara övat på lite små lappar, och sytt några vanliga kantningar med sicksack. Bara det att de inte blir så värstans vanliga, de blir rätt och slätt urtjusiga! :) Tycker jag i alla fall. Och det är ju inte heller vanlig sicksack, det är ju oooooooverlock.

Testsöm med overlocken

Den här saken sydde jag på demokvällen i Bästa Symaskinsaffären, det var öppet hus för alla som ville testa att sy overlock. De hade hittat på att vi skulle sy en julstrumpa och förberett olika symaskinsmodeller för att sy olika sömmar. Strumpan är ju inget jag är stolt över direkt :) men den fyllde ju sitt syfte i testandet.

Test med olika overlocksömmar på julstrumpa

Min favoritsöm är nog rullfållen, en supersmal och supertät sicksack som man t.ex kan använda för att kantsy en sjal eller nåt annat i supertunt tyg. Funkade även hyfsat här på strumpans hängare, fast tyget är i tjockaste laget för den här sömmen.

Test med rullfåll på julstrumpans hängare

Tre viktiga saker fick man ju lära sig. 1) Man syr alltid i kanten! Vill man ha en söm mitt på så viker man tyget där man vill ha sömmen. 2) Den syr, och skär! Det visste jag ju, men då har jag mest tänkt på kanter/sömsmåner. Här skar den ju mitt på... där jag placerade mina dekorsömmar, och därför hade de klippt framstycket större än bakstycket :) Nåt man måste planera för alltså. 3) Den syr sicksack. Den "klassiska t-shirtfållen" med raksömmar på framsidan och sicksack på baksidan, det är en annan maskin (eller en kombi).

Och jag skulle tydligen ha klippt itu strumpan nertill när jag sytt den första av de korslagda sömmarna innan jag gav mig på söm 2... Nu blev det en förskjutning på ena sömmen. De korslagda sömmarna är för övrigt baksidan av en av sicksackarna.

Senare har jag lärt mig:
1) Det går inte att backa! bara sy framåt = det går inte att fästa trådarna... Därför syr man utanför tyget när man är klar, så att man får en "trådkorv" i början och slutet. Sen finns det olika sätt att se till så att inte korven, och hela sömmen, repas upp...

Sy en trådkorv innan maskinen får hugga in på tyget

2 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Plötsligt känner jag att mitt liv inte är fullkomligt utan en overlockmaskin! Hur är den på trikåtyger?(det stora abert när man syr med vanliga symaskin. Eller så kan det vara så att jag drar för mycket i tyget..hum hum...)
Jag har precis fått hem ett superfint tyg från Ellos (jajamen, vem kunde tro det?!) och känner nu lust att ta ned alla julrelaterade tyger och klä in allt med de snygga trianglarna på tyget.. så jag tycker det funkar med grönblommiga dukar även till jul!
Hoppas att du har en finfin pysselfylld julhelg framför dig!

Jo sa...

Åh, vad roligt! :) Overlock är ett himla bra köp, allt blir så mycket roligare att sy med en sådan!

Jag har mycket riktigt en OL men har mest sytt i trikå med min OL. Har dock testat lite med vävt tyg och det blir ju snyggt!

Jag har en Coverlockmaskin, dvs den syr stretchsömmar utan att skära tyg. Man kan använda en vanlig hushållsmaskin med tvillingnål, då blir sömmen också elastisk. Det blir raksöm på rätsidan och en stretchig sicksack på baksidan. Man ska bara använda raksöm om man syr med tvillingnål, annars tror jag att nålarna slår i underkapseln eller stygnplåten. Om du ska sy med vanlig "enkel" nål kan du använda fuskoverlocksömmar för att få stretchsöm. Smal sicksack går också bra, precis som du skrev.
Jag har dålig koll på vad min tvillingnål har för bredd, men jag kan leta upp den om du vill? :)

Have fun med din nya fina maskin!