lördag 31 augusti 2013

Från russinburk till ljuspåsar, kedjereaktionspresent

Vännen I fyllde år och i present önskade hon sig... en russinburk. "En likadan som den förra", alltså med samma servett på. Ok tänker ni, kul tjej, hon ger sina kompisar gammalt skräp i present.

Men nej, det var ju I som tänkte fel. Ja, hon fick en burk när hon fyllde år förra året, men den var ju liksom presentomslaget, inte presenten. Då fick jag alltså fixa till en ny burk nu, och behövde sen nåt att stoppa i den.

Russinburk med decoupage

Jag bestämde mig för ett par värmeljus och en tändsticksask.

Tändsticksask o ljus i cellofan

Jag grävde lite bland virkbeskrivningarna och hittade mönster till en blomma (som var en del av en större duk). Limmade på lite notpapper på båda sidor av en tändsticksask, sen på med ett band, ett par tygbitar och så blomman. Som jag virkat alltså, inte virkbeskrivningen ;)

Tändsticksask med notpapper och virkad blomma

Ljus och tändstickor, aaaningen fjuttigt :) Så jag slog in ett knöligt paket också.

Knölig presentinslagning

Som innehöll mer skräp :) Två gamla lingonsyltburkar som fått lite servett på locken. Perfekt, då kan vännen I ha värmeljusen i glasburkarna. Eller använda burkarna som just burkar, eftersom hon t.om fick locken med. För jag är ju en sån snäll kompis :)

Glasburkar med decoupage på locken

Fast burkar blir väl inte ljusburkar på riktigt om de inte piffas på nåt sätt :) och nu när vi går mot lite kallare tider så kunde ju burkarna få varsitt täcke :) Ja alltså ett par ljuspåsar, såna som jag sydde för några år sen.

Så då blev det alltså en kedjereaktion. En beställd russinburk resulterade i en tändsticksask som utökades med två lingonsyltburkar och sen två ljuspåsar. Nääääääe :)

Sanningen: Jag hade för länge sen fixat burkar och sytt två ljuspåsar, och fick virka ny spets för jag gjorde av med all bred spets förra gången jag sydde ljuspåsar. Sen, dagen innan jag skulle på kalaset frågade jag I vad hon önskade sig (fast presenten alltså redan var klar, ingen återvändo) och fick svaret "en sån där burk". Hjälp, det hade hon ju sagt tidigare och det hade jag glömt bort! Jag vet inte om hon hörde hur jag under telefonsamtalet klättrade upp på stegpallen till högsta skåpet i köket, tog ner en russinburk från mitt Lager och började plocka fram servett och lim. Fixade burken efter samtalet och sen febril tankeverksamhet för att komma på vad jag skulle stoppa i burken. Bestämde mig att det måste bli en tändsticksask och den måste ha en virkad blomma på sig. Panik, hitta lämplig virkbeskrivning! Men det löste sig till slut som sagt.

Ljuspåsar med spets på

1 kommentar:

choicesbyannie sa...

Vilken perfekt gåva och kan se framför mig paniken i ögonen när du febrilt stoppar munnen full med russin (för självklart var du tvingad att äta ur en burk russin med va;) Tillverkade gåvor är nog de bästa gåvorna ändå;)

Önskar dig en fin dag
KRma
Annie