söndag 10 februari 2013

Sommarsjal? Nä vårsjal såklart! Och trevlig fotomodell

Mera blått och pinfärskt, som utlovades i förra inlägget. Ett hopp från 1 decimeter av pyttesmå knutar till 1,5 meter och jättemaskor. Men blå är de båda två, så de ska nog bli goda vänner, armbandet och sjalen :) Den här sjalen kallas i beskrivningen för "sommarsjal" men jag hade då inte sommar i tankarna utan VÅR när jag stickade, så jag har väl gjort fel ;)

Ett härligt lingarn i jeansblå färg, och jag tänkte ha sjalen till våren som sagt, till jeansjacka. För i sommar förväntar jag mig nämligen, hör du det sommaren! att det ska vara allt för varmt för jeansjacka och framför allt för varmt för stickad sjal. Så en vårsjal är det och inget annat! :)

Det är ju inte helt lätt att fota sig själv, både rent tekniskt och för att Personen I Fråga inte gillar att hamna på bild :) men jag har kommit på att den här lampan istället är alldeles utmärkt när man ska fota sjalar. Väldigt tålmodig och sammarbetsvillig, klart bättre modell än Bloggerskan :)

Stickad hålig blå linsjal

Sjalen är stickad med räta på räta och aviga på aviga för att få lite "bubblighet", och varvat med "stora maskor", för att få lite hål. Stora maskor = man gör helt enkelt dubbla omslag, alltså två varv runt stickan när man stickar ett varv och på nästa varv stickar man genom ena omslaget och släpper det andra - simsalabim så blir maskorna superstora!

Stora maskor i stickad sjal


2 kommentarer:

Pysselpralinen sa...

Fin!!

Jamen eller hur, vad är IG om inte "Icke godkänd"!?! Men det blev jag snabbt upplyst om när jag började använda instagram att det heter så. Det gäller att hänga med! Öh...
Jag som inte ens har en smart telefon, dock en surfplatta, känner mig som värsta trögtönten när jag börjar hundra år efter alla andra med såna här grejer, men då är det ju skönt att höra att man inte är ensam ;-)

Man kan skriva på "ig" och det är det fina med det, att det går lite snabbare. Man skriver någon kort rad om bilden och publicerar och får direkt respons i form av "gilla" taggar eller någon kommentar från någon. Det passar mig perfekt just nu, att det går lite snabbt. För jag har nog tappat orken lite med bloggen, och när man väl kommer ur de gängorna är det svårt att hoppa på igen, det känns som en stor tröskel att ta sig över på något sätt... Och det känns väldigt socialt med ig också, vilket jag njuter av nu när jag är hemma och dräller!
Hade helt missat att du pluggar..? Är det något nytt? Eller har jag noll koll? (skulle iof sig inte förvåna mig) ;-)

Monica sa...

Hej! Hittat hit till dig. Vilken fin blogg du har, kommer snart igen! Kram