tisdag 5 juni 2012

En halv stickning, och lite kod :)

Oj oj oj, nu är det 100 år sen jag publicerade ett inlägg, eller ens besökte en blogg. Tiiiiid... All min tid har på senare tid gått åt till att vara en flitig student. Har tagit en intensivkurs i C#, för att få behörighet till en utbildning som jag kanske ska gå i höst. Och sånt småpysslande som jag förut ofta gjorde t.ex på bussen, lite virkande mm, har bytts mot intensivt läsande av CSS-koder, bara för att det är så kul!

Jag hittade en sån bra sida om CSS på w3schools.com och det är ju så lätt att plocka fram mobilen på bussen, i rulltrappan, bankomatkön, etc. och surfa och läsa några rader kod :) Och testa lite i bloggen eftersom man numera kan lägga in egen CSS-kod. Jippi! :) Ja det har man ju kunnat länge, men fram tills jag tvingades över till det modernare gränssnittet så kom jag inte åt den rutan, eftersom jag använder gamla mallar, och kanske på grund av nån kombination med min webläsare.

Uppdatering: Jag har just läst att w3schools innehåller en hel del felaktigheter, enligt sidan w3fools.com och enligt källor som jag definitivt litar på. Men som allt man hittar på nätet så har jag tagit w3schools med en nypa salt och i alla fall inte litat på att den har alla de senaste Sanningarna :) Men kasta sten i glashus... w3fools å sin sida verkar inte helt uppdaterad... en hel del av de fel som de pekar på hos w3schools tycks vara korrigerade. Som med allt man skapar, vare sig det är dokumentation eller på webben, det är ju så lätt att bara skriva och sen glömma. Kanske dags att inför bäst före-stämpel på webbsidor? :)

Som sagt, C# är det som jag har jag hållit på med på senare tid... Här lite övningskod för att räkna ner från 20, mycket användbart ;)
static void Main(string[] args)
{
    for (int i = 20; i >= 1; i--)
    {
        Console.Write(i);
        Console.ReadLine();
    }
}
Har alltså ingenting med blogg att göra men själva textrutan, ramen/fonten/bakgrundsfärgen, är till för bloggen. Ett resultat av bussåkande = läsande av CSS-kod :) Den kanske nån kan ha lite mer nytta av så den kanske dyker upp lite mer förklarad i ett kommande inlägg.

Men jag har gjort "vettiga" saker också. Ärligt talat inte just nu men i vintras, och här är ena halvan, eller ett hör av ena halvan, min Stickning. Andra halvan ser annorlunda ut kan jag avslöja och när delarna har mekats ihop så ska jag visa vad det är. Nånting skapat av en annan sorts "kod" :)

En halv stickning, bakstycke

3 kommentarer:

Hannis sa...

Hehe, grekiska för mig i vanlig ordningen.
Både koder och stickning.
Men jag är faktiskt imponerad av människor som har intresset av det här med olika koder och bygger hemsidor. Det är cool kunskap!

Jag har provat tvätta ett av de tyger jag färgat med te och det satt kvar. Men just det tyget lät jag ligga i färgning ett dygn.
Vet inte om det kommer att hålla flera tvättar.

Pysselpralinen sa...

Oj, vilket imponerande stick-tålamod!:) Och vad snyggt grytunderlägget blev! Det var en idé som jag nog måste lägga till min lista...om jag får för mig själv;)

Malin på pastill.nu sa...

Det är faktiskt riktigt roligt att programmera! Just nu har jag lagt det helt åt sidan till förmån för annat, men annars har jag lekt ganska mkt med css (och lite mindre meningsfulla saker som html och fortran, haha ;-))