onsdag 29 februari 2012

Sett och gjort på Syfestivalen

Förra helgen var det ju Syfestival, himlans trevligt som alltid, och jag seglar på små tygmoln av all inspiration. Så alltså, det har gått en dryg vecka sen Syfestivalen, men åååh, är det inte oktober snart, så att det är mässdags igen? :)

Tur jag har dokumenterat lite så att jag kan drömma mig tillbaks :) Och så fick mobilkameran chansen att visa vad den går för, jag hade ju så klart en Äkta Kamera med mig också, men den fick vila, kul att testa mobilen i en klurig miljö.

Började med en bild direkt på trappan när jag kom in, inte mobilkamerans starkaste gren kanske...

Syfestival mässhall
Nånting som ingick i planen för dagen var att kika på massa olika workshops och en som jag kikade på var lapptäcke/kudde i rufsteknik hos Mias Quiltbod. Så nu har jag i alla fall en teoretisk koll på hur det går till, fast därifrån till att lyckas skapa nåt är ju en bit kvar... Men visst är det fint, kolla t.ex på de här fina sakerna från Mias monter.

Syfestivalen lapptäcke i rufsteknik
Stickor och garn fanns ju i mängder så klart, och precis som förra året besökte de här gigantiska stickorna mässan. Kanske svårt att se hur stora de egentligen är men jag tror de gick upp till hakan på en kvinna som testade att sticka lite (eller i alla fall poserade med stickorna för en väninna som fotade).

Syfestivalen gigantiska stickor
En workshop som jag deltog i var hur man stickar in mobilsladden. Pilligt! Men det gick. Vi fick öva på bitar av kabel och jag lyckades :) men sen när jag skulle testa hemma gick det inte riktigt lika bra... måste nog fundera på vad jag ska ha för garn, det jag använde bara tufsade ihop sig. Man använder två vanliga strumpstickor, på bilden ser det konstigt ut ser jag nu för kabelbiten ligger precis ihop med stickan men helt vanliga, tunna dock... stickor ska det vara.

Syfestivalen minimal stickning
Förutom workshops så var målet med mässan att köpa quiltverktyg, en skärmatta och linjal men det blev inget av det. Jag hade hoppats på lite "roligare" priser men det var dyrare än jag tänkt, eftersom det väl var grejer av lite bättre kvalitet än jag kollat på förut men jag tror nog att "budgetgrejer" duger fint till mig.

Tyg hade jag egentligen inte tänkt köpa, för det fanns så himlans mycket! och jag har inte riktigt koll på vad jag ska ha för tyger, om jag skulle ge mig på att sy nåt "lappigt". Och efter att ha närstuderat alla fina saker i de olika quiltmontrarna så insåg jag ju att jag nog ska öva först på nåt skräptyg... Precis när mässan skulle stänga så slog jag i alla fall till på de här tre tygbitarna, 0,5 meter styck.

Åååh, önskar jag hade köpt mer av "retrotyget", det till höger. Jag har sytt ett par grejer av det (kommer i nästa inlägg), men det får ju inte ta slut!

Tyger köpta på Syfestivalen
Garn skulle jag absolut inte köpa, och det gick i alla fall ganska så bra med det löftet till mig själv, köpte bara två nystan. Hmmm, eller några kilo... beroende på hur man ser det :) Ett nystan otvinnat garn på 1,5 kilo och en rulle trikågarn som väl vägde, lite mer. Storleken kanske framgår av virknålen till trikågarnet, nr 12... och frivolitetsskytteln som väl är ca 5 cm. Men jag köpte i alla fall bara två nystan :)

Köpt 'små' garnnystan :)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som ett himmelrike, tyckte nog allt att du var duktig som bara kom hem med det du gjorde;)

Önskar dig en härlig kväll

Jo sa...

Härligt med syfestival! :) Jag gick bara på den i Kviberg och den var inte så stor. Nåt år får jag väl bege mig till den stora också :)

Ann-Sofie sa...

Fasiken vad coolt att sticka in mobilsladden. Om sladden till hörlurarna kanske blir hanterbar då i.st.f. pastahärva i väska. Måste testas!

Knejs sa...

Sladdstickningen var ju en rolig grej!!

Måste fråga var du köpte tygerna! Det blåa med rosa blommor blev jag förälskad i !!