söndag 2 januari 2011

Vett och Etikett + aldrig laga punka

Det gäller att ha Vett när man gör Etikett.

Vett & Etikett 1: Slarva inte bort hålgöraren så att du inte kan göra hål i din nytillverkade etikett till burken med blomjord, då får etiketten bli liggande flera månader i väntan på att hålgöraren ska dyka upp genom höstlig Omorganisation. Jo, den låg ju på ett "bra" ställe, i en burk med diverse smått, men nu ligger den på sitt rätta ställe, i lådan märkt "verktyg".

Etikett 'Blomjord'
Vett & Etikett 2: Spill inte vatten på nygjorda etiketter till kanel och kardemumma, tänk på att just kardemumma är ett väääldigt långt ord och jobbigt att göra om... Och eftersom då dessutom hålgöraren var borta så fick tillverkning av nya etiketter vänta tills nu.

Etiketter till kanel och kardemumma
Burkarna har tidigare innehållit oliver, som jag köpte just för att burkarna var lite roliga, vet inte om det kan räknas som "äkta" återbruk när det var så noga planerat :) Joooo, för oliverna var så goda så jag skulle lätt kunna köpa fler burkar. Fina glasburkar som sagt men jag måste ju göra nåt åt locken också...

Goda oliver i fina burkar
Kanel och kardemumma har ju några kompisar sen tidigare, linfröburkarna som i alla fall är äkta återbruk, lingonsyltburkar, och havregryn & co i IKEA-burkar.

LinfröburkarOlika gryn och müsli
Vett & Etikett 3: Passa på att fixa massa etiketter när det är julledigt och när ändå alla stämplar och papper är framme.

Snickra och Fixa möbler har piffats med tyg mm tidigare och finns beskrivna i det här inlägget, nu fick de etiketter samtidigt som Verktyg + Kök&bad. De två sistnämnda kommer inte att kläs med tyg men ska få nån annan typ av piffning.

Pärmar med tidingsklipp 1
Pysselpärmen, Marie Claire och Sy har ju fått både tygklädsel och etiketter förut, Sov&hall + Inredning fick etiketter nu och ska också fixas med tyg senare. I de gamla inläggen om pärmarna finns också lite beskrivningar hur jag piffat pärmarna.

Pärmar med tidingsklipp 2
Nu är jag redo att fylla på med fler Måste Spara-sidor från diverse tidningar :) men jag har faktiskt sansat mig lite och t.om rensat ur en del. "Verktyg" täcker också in en del praktiska saker och innehåller t.ex tips om måla och tapetetsera men jag behövde kanske inte tio artiklar... och om jag skulle få för mig (nix, aldrig!) att laga punka eller lufta element så finns nog info att hämta på nätet. Jag slängde faktiskt sidor motsvarande en smal pärm när jag gjorde etiketterna, inte illa va! :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ljuvliga återbruk;) och det är nästan så man blir lite sugen på att lära sig äta oliver enbart för de vackra glasburkarnas skull.

Önskar dig en trevlig kväll

(pga strul så måste vi få återkomma imorgon angående fraktkostanden, hoppas det är ok)

Systrarna Karlsson

Petra / Popetotrora sa...

Väldigt smart med de finfina ettiketterna! Ordning och reda! :-)

Liljas Corner sa...

Jag borde verkligen ta exempel av dig gällande mapparna, både med tanke på utseendet och att faktiskt mappa saker och inte bara kasta in dem i diverse fack som jag ändå aldrig tittar i... Dessutom blir det ju mycket roligare med etiketter!
Jag har sparat några burkar nu som jag tänkte sprejmåla locken på. Snabbt och enkelt - precis som jag vill ha det! :)

Designtjejen/Emmelie sa...

Vad fint du har gjort det!! Jätte läckert!
Kramar

Unknown sa...

Måste tacka för ditt trevliga inlägg i min blogg;) Har fnissat halva morgonen... Burkarna du tänker på är faktiskt mjölkersättningsburkar från apoteket. De trodde vår son var mjölkallergiker när han var liten så då fick vi sådana "burkar" på recept. Dessa burkar hade vi massor av men tyvärr sparade jag bara en liiiten liiiten del (kan ångra det nu då de är super att förvara saker i)

Ja här rensas julen ut, men min syster behåller sin ett tag till. Man kan nog säga att jag är den med minst tålamod då julen kommer väldigt tidigt här så jag hinner tröttna långt före alla andra och därmed kommer våren ganska tidigt in i detta hem;)

Ser med spänning fram emot dina nya lite "crazy" prjoekt;)

Önskar dig en trevlig dag
Annie (en av Systrarna Karlsson)