söndag 9 januari 2011

Julen kastas ut + dilemma

Så kastar man ut julen då. Julpyntet är nerplockat i sina kartonger och undanstoppat i skåp och förråd.

Julen kastas ut
Ja förutom adventsbelysningen då så klart :) För jag tycker ju att det är så mysigt, och vill ha kvar den så länge man "får", alltså till tjugondag Knut. Men på nåt sätt så känns det annorlunda i år. Det kan tänkas att det händer nåt Högst Ovanligt här i år, det kan tänkas att
adventsstjärnan och adventsgranen åker ner redan idag!

Nåt som är ett dilemma varje år är ju det där med julblommorna. Först gör man allt man kan för att hålla liv i de ganska kinkiga julstjärnorna t.ex, och helt otroligt, tre av tre har klarat hela julen! (Den här stora och de två minisarna i köket). Men nu vill jag ju inte ha dem kvar... Så då ska alltså projekt ta livet av blommor starta? Liksom "glömma" vattna dem...?

Amaryllisen däremot är ny, köpte två stycken på rea för ett par dagar sen, 29:90 styck, med två knoppar. Trodde jag, men det visade sig vara tre på varje.

Amaryllis på mellandagsrea
Men samtidigt som dessa julblommor, så köpte jag också en vårblomma :) Tulpaner i kruka. Jag klippte av kanten på plastkrukan och så fick de plats i den här perfekta...

Tulpaner i kruka
... koppen med avslaget öra :) Förträfflig som kruka, jag ska se om jag kanske kan banka bort den där lilla biten av örat som sitter kvar också. Och då... har jag ju bara tre koppar kvar, udda antal... Det betyder väl att det är tillåtet att spana efter nya koppar? ;)

Kopp med avslaget öra

3 kommentarer:

Hannis sa...

Vilken fin ljusstake du köpt dig!!
Återbruk på hög nivå.

Jag ägnar mig åt funderingar som, vad hade jag för mysbelysning innan adventsstjärnorna?
Vad kan man ha för blommor i ampel och på det sättet slippa gardiner och få in ljus i stället?
När kommer man att kunna fika på balkongen igen?
Jag börjar ana vår i mitt tänk men inser att det är långt kvar...

Så gillar jag planteringen i koppen också=))

Rebecka Taube sa...

Härligt med tulpaner i kruka, det har jag aldrig prövat och amaryllis är ju också otroligt vackra även fast julen snart är över =)
Svar: Ja orkidén på bilden är faktiskt den första jag har fått att blomma om, och jag tror det beror på den genomskinliga glasburken. Jag blev överlycklig när jag såg knoppen iaf =)

Pysselprinsessan sa...

Hi hi! Det "roliga" med julstjärnorna är att när man väl klarat de första 2-3 veckorna är de nästan omöjliga att ta död på!! :) Så lycka till! ;)
Kramar