torsdag 12 augusti 2010

Hur pysslandet började, brickband mm

I en av mapparna i min kista/soffbord hittade jag inte bara bokmärken utan några gamla brev också, lite brevväxling med farmor när jag var liten. När jag var 6 år var hon snäll nog att svara med versaler lika stora bokstäver som jag hade skrivit med. Ok kanske inte riktigt lika stora men versaler i alla fall, tack för det :-) Fint brevpapper med häst på, det blev hon säkert extra glad för :-)

Brev till farmor
Och jag skrev att jag höll på med en vävmatta i "skolan", dvs lekis, lekskolan. Efter vävmattan stod mussla och väska på tur, minns inte alls de sakerna, mussla, hur gör man en sån???

Däremot minns jag klockan i papper, som man fick ta hem när man lärt sig det där med stora och lilla visaren :-) Minns också en liten kudde fylld med lavendel, på den skulle man brodera olika varv inifrån och ut med diverse olika stygn. Och ett brickband med rundlar i filt fastsydda med langettstygn, det fick mamma och det finns fortfarande kvar.

Brickband
I lekis var det väl bara mjuka material vi jobbade med men sen i Riktiga Skolan fick vi ha träslöjd också. Eller fick, i mellanstadiet var vi tvungna att ha både sy- och träslöjd. Träslöjden var inte nån favorit direkt, fast jag gjorde en del bra grejer, t.ex den här lådan som jag just nu håller på att göra om.

Den är gjord på ett väldigt smidigt sätt, man spikade ihop lådan helt och hållet och sen sågade man itu den på en lagom höjd för att få en del lock och en del låda och så på med gångjärn i bakkanten.

Låda snickrad i slöjden
Den var bra, för då fick vi en spegel att klistra i och ett hänglås att sätta på :-) Och för att få ett hänglås till :-) så gjorde jag sen en låda till. Den är mycket större och den har jag också kvar, i förrådet full med virkbeskrivningar.

Lådan inuti

3 kommentarer:

Liljas Corner sa...

Va härligt att du har kvar dina gamla saker! Jag minns de där första breven man skrev, mina såg precis likadana ut. Jag har kvar en del brevpapper ännu, jag borde ta och skriva några brev till min vänner. Det gör man alldeles för sällan nu för tiden...
Händig låda! Ska bli skoj att se vad du gör med den! :)

Jodå, den där "dymo-fonten" är jättebra gjord, och då jag printat på fotopapper gör förståss utskriftskvaliteten sitt.

Hannis sa...

Vad roligt att sånt finns kvar!
Alltid kul att ta fram och kika på.
Gulligt med brevet, den där lilla barnhandstilen som tränar på att skriva=))

Hm...vad gör du med lådan tro??

Slow-Eva sa...

Vilken rolig tillbakablick!
Vi fick också göra låda på dagis. Jag kanske också ska visa den...