torsdag 24 juni 2010

Knäppa kofta?

Kors i taket, ett nytt inlägg igen, och bara några dagar sen det förra ;-) Med pyssel dessutom!

Det här är nåt jag planerat länge att göra, och nu blev det verkligen hög tid. Vad det är? Och vad det är hög tid för?

Sjalnål
Jo hög tid för sommar! Och att en kofta ska vara det tjockaste man ska behöva ta på sig. Men då är det ju så att alla koftor inte har nån knäppning, t.ex "flikkoftorna", de där som är kortare i bak och längre i fram som hänger ner som just, flikar.

De flikkoftor som jag har köpt har i alla fall inte nån knäppning och då kom jag på att göra en sjalnål, som jag sett på nån trådslöjdssida för länge sen. Och det är väl liksom sjalkrage man kan kalla de där flikarna? Eller döpa om sjalnålen till flikkoftenål :-)

Jag valde rostfri tråd för att jag tänkte att det nog är större risk att galvaniserad färgar av sig så att det blir svart på koftan. Men hade bara en alldeles för tjock tråd hemma, 1,5 mm, det var ett elände att knipsa av den och lite kämpigt att vrida. Nästa gång blir det tunnare tråd och då tar det nog max 10 minuter, och då ska det bli pärlor på ändarna, inne i snurrorna också. (Den här kanske kommer att få det sen i efterskott).

Sjalnål på kofta

5 kommentarer:

Hannis sa...

Du är faktiskt makalös!
Vilken bra idé!
Jag retar mig till vansinne på just den typen av koftor som jag har en uppsjö av dessutom.
Cykelturerna där man får hålla i koftan samtidigt för annars fladdrar den in i hjulen!Gaaa!

Sen är det dessutom en snygg detalj=))

Ha en bra midsommar!

Fröken Pyssel sa...

Vilken fin och bra idé! Tycker den var jättefin :-)

Fröken Fräken sa...

Ja människa, vaaaaar har du hållit hus?? Pfhui, försvinna iväg sådär, vad är det för stil... mutter, mutter..
Men detta var ju en utmärkt fiffig idé! Själv har jag en hel hoper sk flikkoftor och är alltid på jakt efter fler (trots herr Fräkens respons "Men, behöver du verkligen fler?!" fastän han har skinnjackor i parti och minut!) Jag har mixtrat med lite olika broscher, men detta var bättre!

Nu har jag ägnat eftermiddagen åt att städa upp på balkongen och gjort den både mysigare och framkomligare, så nu ska det väl bli sitta av där. Man borde ju kunna sitta där och virka, när man inte kan slita sig från den senaste mattan av mattrasor (det är oerhört beroendeframkallande med virkning!)

Jag veeet! Gilla vintern?! Hur skumt som helst! Även om han är söt den lille jycken har han en del konstiga idéer...

Lisbet sa...

Vilken fin sjalnål! Måste sätta den i mitt minneskontor så minns jag att göra en sån inför morsdag nästa år med klassen min!
Ha en skön helg!

Pixi sa...

Oh vad snygg o praktisk o BILLIG ,det tycker jag om!hehe =)