tisdag 29 december 2009

Vitaminer

En hel del Vitaminer har konsumerats under julen :-)

Mammas julkakor: Mandelbiskvier, kanelbröd, mmmmmandelformar, chokladsnittar och vardagskakor (heter de ju inte men vi kallar dem så, kanske jag kan komma på det rätta namnet. Fuskade och tittade i receptet, bondkakor ska det stå) och pinnar. Kakor? Näääe, bilden föreställer ju kaffe så klart :-) i gamla fina koppar ärvda från farmor.

Kakfat
Saffransbullar med fyllning av mandelmassa, som skymtade i hörnet på förra bilden. SÅ goda!

Bullfat
Julgodiset är mitt område, här är fudge, tryffel, kaffe- och chokladkola och nougat med mandelmassa, knäcken ligger i en skål nån annan stans på bordet... Rena rama vitaminbomberna :-) Fast jag äter mitt julgodis under tillverkningen, provsmakning av kulprov, skrapa ur knäckkastrullerna (fyra kok...), mm, sen har jag fått nog.

Godisfat
Kaffekolan var ny för i år, och riktigt god, inslagen i brunt bakplåtspapper. Recept:

  • 3 dl mellangrädde
  • 1/2 msk snabbkaffepulver
  • 3 dl socker
  • 1 dl sirap
  • 1 tsk ättiksprit
  • 1 msk kakao
Värm grädde och lös upp kaffepulvret. Tillsätt socker, sirap, ättiksprit och rör om. Sikta i kakao och rör om.

Smeten får bli max 125 grader, häll upp på bakplåtspapper, klipp eller skär i rutor när kolan svalnat (jag gjorde skåror, ställde in i kylen och kunde sen bryta isär), slå in i cellofan (eller bakplåtspapper som jag gjorde).

3 kommentarer:

Hannis sa...

Japp,det är min typ av vitaminer!
Så mycket vitaminer har de blivit att jag tror att jag kommer att få bo på gymmet det nya året...
Kaffekola skulle jag hinna göra i ordning och prova, det lät väldigt gott.

Önskar dig ett gott nytt år!

Fröken Pyssel sa...

Vitaminer helt i min smak :-D

Pysselpralinen sa...

Åh vilka mumsiga vitaminer! :-)
Har kört på samma stil jag också, som så ofta på julen. Så nu är jag välnärd å det yttersta. Julgodis är kul att göra. Själv satsade jag på mozartkulor, trillingnöt, rocky road, knäck och vita chokladbräck med polkaströssel. Det sistnämnda godiset blev min nya favvo! :-)