söndag 4 oktober 2009

Höstskörd + teburk

Som planerat grejade jag lite nya japanska lyktor förra helgen, mammas ogräs :-) De hänger nu på tork ute i hallen och sen ska jag väl hitta på nåt som de ska användas till.

Japanska lyktor
Jag fick också med mig hem lite godis från granntomten, vi gick dit och pallade plommon ;-) Nädå, det var högst tillåten plockning.

Plommon
Och så helgens bästa... en helt underbar gammal teburk! Pappa hade rensat ut lite saker ur sekretären och den här, kan ni fatta, stod på högen "slänga". Snacka om att man kom i perfekt tid för att få händerna på den här dyrgripen, jag visste inte att den fanns.

Jag har tvättat av in- och utsida men den luktar ju inte så gott inuti... Nån som har bra tips på hur man åtgärdar det?

Charmig teburk

5 kommentarer:

Mari sa...

Trevliga de där japanska lyktorna är....ser så "höstiga" ut.

Plommon är det visst gott om i år vart jag än kommer och jobbar (nästan iaf) nog står det plommon på borden, har blivit ett och annat med andra ord och gott är det.

Det vill till att komma i rättan tid, vore ju hemskt om den hamnat på "tippen". Gamla burkar är ju bara så charmiga....och lukten får man tydligen på köpet. Testa med citron det använder ju städtanterna på TV i kylskåpen hos folk.

I dag är jag sliten och bara längtar tills i morgon när jag äntligen är ledig. Vaknade givetvis redan lite efter 4:a men har rast i tre timmar sen så då kan jag ta en tupplur.

Ha en bra goer vecka!

Mari

www.gottablandat.wordpress.com sa...

vilken underbar burk, inga bra tips dock för att ta bort odören, hoppas nån annan kan tipsa. så gott med plommon!!

Millan sa...

Söt liten burk, prova en liten skål med ättika i den så kanske doften försvinner.

Pysselpralinen sa...

Den enes ogräs, den andres...höstpynt! :-) Vilka härliga starka färger! Och ibland är det minsann bra att ta sig en titt i slänghögen hos släkt och familj, det där var ju ett toppenfynd!

Men jag har tyvärr inte heller något bra tips på luktborttagning. Ättika har man ju hört talas om men jag undrar om det funkar? Och min fasa skulle ju vara att lådan började lukta ättika istället, huvva!

Idag känns det som allt annat än vinter och min jullängtan är som bortblåst. Istället är jag sugen på att hiva på mig ryggsäcken och kliva ut i skogen med korv, grillkol och trevligt sällskap för att verkligen njuta av de här underbara höstdagarna! Dags att stänga datorn för idag! :-)

Anonym sa...

Galltvål!! lösning på det mesta. Finns som fast och flytande jag använder den flytande till nästan allt. finns i målaraffärer typ Colorama här i Arvika.
Mkt bra, dryg och miljövänlig produkt :) Lycka till med den snygga burken.