torsdag 16 juli 2009

Nu ska här läsas franska :-)

Jag gick förbi en antik/prylaffär idag, där de hade en kartong med tidningar på trappan, pysseltidningar för 5 kr styck. Vad var haken? Tja, rätt gamla, från 1991-2001, och... på franska :-) Jag bläddrade snabbt igenom bunten och alla där jag hittade åtmintone en intressant grej la jag i köpa-högen. Åtta stycken blev det, 40 pix :-)

Så, nu har jag dammat av min gamla skolfranska och börjat bläddra lite. Kan erkänna att jag bara läser rubrikerna till det mesta... men vissa saker måste jag försöka läsa mer i detalj, eller hoppas på att bilden är tillräckligt förklarande. Ett litet bakslag efter tidning nummer ett, för att få mönster till en fin ros, att måla t.ex, så ska man skicka in ett frankerat kuvert. Undrar om det funkar? :-) Tidningen är från 1992... och jag har ju inte heller några franska frimärken på lager ;-) Som tur var så var det inte rosen som var huvudskäl att jag valde just den tidningen.

Franska pysseltidningar
En hälsning till Gabriella, om du läser det här, du skrev en kommentar i mitt inlägg om te-låda/t-låda men jag kan tyvärr inte lägga in någon kommentar hos dig för det verkar krävas registrering och skapa konto för att göra det?

4 kommentarer:

Hannis sa...

Det blir till att sitta med ordbok och pyssla!
Kan tänka mig att de finns en hel del fint i dom tidningarna.
Spännande att se om du hittar något pyssel=))

Helen sa...

Vad kul att hitta sånna tidningar, min franska är obefintlig så jag had fått nöja mig med att titta på bilderna!

Gabriella sa...

Hej igen! Jo jag läser. Vill ju inte missa nåt bra tips! ;)
Kan mkt väl va så att man måste va med i multiply för att kommentera... Jag skaffade egentligen inte sidan i första hand för att blogga, men när jag såg att man kunde det vart jag nyfiken och bestämde mig för att prova. :) Fastnar jag för det så skaffar jag kanske en bättre bloggsajt. Ha d! /Gabriella

Ingmarie sa...

Lycka till med det franska språket!!
Träskor med retro känsla,helt rätt!

Ha det alldeles underbart!