torsdag 30 juli 2009

Mackis målad och på plats

Mackis uppdrag var att fixa till det här.

En snurrplatta i en hörna på köksbänken och på plattan knivblock, salt & peppar, oljor och en skål. Som nån gång omärkligt... fått sällskap av kryddburkar som inte ryms i skåpet ovanför, det börjar bli aaaningen trångt.

Hörna med knivar och oljor
I skåpet ovanför, hyllor med kryddburkar på insidan av dörren och några burkar i bakkant av skåpet, för att i framkant ha lätt åtkomst till en korg med kryddpåsar. En lite väl full korg.

Kryddskåp
Fixat genom att salt & peppar plus oljor som har rätt höjd åker in i skåpet.

Oljor in i skåpet
Kryddpåsarna får varsin låda i Mackis, en för matkryddor och en för bakkryddor.

Kryddpåsar i Mackis-låda
Mixern, som används alltför sällan... fick åka upp på köksskåpet, knivarna ner i en kökslåda med andra knivar, favoriterna tillbringar ju ändå mest tid i diskstället :-) Själva knivblocket åker ner i förrådet tillsammans med snurrplattan som ju inte fyller nån funktion.

Mackis på plats
Insåg att den där hängaren... tycks ha blivit kvar från nåt tidigare liv ;-) så den skruvades ner och skålen behöver inte alls stå framme, den använder jag bara till att ha avokado i när de ska få mogna lite innan de åker in i kylen. Alltså skålen in i köksskåpet och vips så fick min underbara Assam tekanna en alldeles egen plats! Bara det att Assam är kraschad... sprucken på sidan och lever på lånad tid. Inväntar nån rea och sen ska en ny införskaffas!

Mackishörnan klar
Sen så ryms ju liksom inte varken texten "matkryddor" eller "bakkryddor" på små lappar 1 x 3 cm... så det kommer nog en fortsättning på sagan om Mackis.

5 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Men så ordningssamt! Jag skäms över min oordning på köksbänkarna.. kan möjligen bero på att jag sysslar med så mycket annat i köket förutom att laga mat.. fast jag har ju sagt att jag inte ska ägna mig åt något överdrivet städande så här sista semesterminutrarna (som om det skulle bli roligare att börja städa när jag jobbar, nä det blir väl bara än värre..)Men det vore sannerligen skönt att få undan lite saker! Jag har ju faktiskt tömt undan en del från köksskåpen, men konstigt nog går inte något mer in i dem? Vad sägs om det som mysterium??

Men nedrans Ikea som gör så små etiketter. Granit har ju några i zink som är större, kanske man skulle kunna byta ut dessa mot dem? Eller så kan du ju trycka med bokstäver direkt på träet förstås!
När jag har använt mina stämplar har jag bara använt vanlig svart stämpeldyna. Har fungerat både på tyg (när jag gjort tygtavlor med text) och på trä. Men det går ju inte att använda stämpeldyna om man ska trycka på tyg och få det beständigt. Tex om man ska göra kuddar.
När jag har använt mina schablonbokstäver har jag ju då använt hobbyfärger på trä och textilfärg på tyger.

Nej, virkade och stickade saker sätts det ofta inte så högt pris på loppisar. Denna hade någon pladuskfläck på sig, vilket kan förklara priset, så jag köpte den lite på vinst och förlust. Men med en turné i tvättmaskinen på 60 grader så var fläcken ett minne blott. Filten ligger nu i soffan som både dekoration och skydd.

Nu ska jag försöka muntra upp mig och förtränga alla tankar på jobb. FUngerar bäst med hetluftspistol i handen!

Mari sa...

Usch nu får jag dåligt samvete...vågar knappt titta i mitt kryddskåp.

Va fin "mackis" blev...

Ha en bra dag!

Jo sa...

Så snajsigt det blev! Jag har förfärligt stökigt på köksbänken, så det där är ju helt klart en idé att "låna" :)

Liljas Corner sa...

Va skönt det är att få ordning på något man irriterar sig på! Snyggt blev det!

Hannis sa...

Nu blev jag sugen på att skapa lite ordning och reda!
Skulle behövas i det här kaosköket...
Prioriterar alltid skåpen sist och sen låtsas jag glömma bort vad det var jag skulle göra när jag ska rensa.
Bra taktik va??

Bra blev det i alla fall med Mackisen!
Måste ta mig en sväng till Ikea verkar det som!