söndag 28 juni 2009

Badfilt och Mönsterarkivet

Sommaren är här. Ääääääntligen. Ja, så länge det varar i alla fall... Så igår skulle det solas. Först ett träningspass, sen busstrul och så till sist ut i parken med en bunt tidningar att läsa, och lite fika.

När det är sommar så plockar jag fram Badfilten. Jag sydde den för några år sen och vill man vara snäll kan man väl kalla den lapptäcke... eller det kanske krävs mer än fem lappar på vardera sida för det :-) mittenbiten och fyra kantbitar. Och quilt kvalar den väl inte heller in som... Vadd som mellanlägg visserligen men bara en söm längs kanten och så en ca 10 cm in från det lila, och den syns knappt ens. Men det är glada färger i alla fall :-)) Ähum, och rätt skrynklig är den ju eftersom den legat hoprullad i förrådet sen förra sommaren.

Fast Badfilten fick inte följa med ut, jag tog en mindre variant, en som jag sytt av samma tyg men bara tyg på ena sidan och så ett badlakan på andra. Den här stora brukar mest få följa med på picknick och sånt.

Badfilten collageBadfilten
Tänkte jag skulle tipsa lite om en blogg också, Mönsterarkivet. Där kan man hitta alla möjliga och omöjliga saker som skickas in från alla som vill. Tipset hittade jag ursprungligen hos Jennys Hus.

Mönsterarkivet

4 kommentarer:

Mari sa...

En badfilt hade varit bra att ha...nu har jag en fleccepläd som allt fastnar på, brukar i vanliga fall ha gamla påslakan men tydligen har jag rensat för bra för jag har rensat bort alla.

Skulle haft väggordet i sovrummet men tapenten funkar inte kom jag på sen. Är struktur på.

Idag ska det solas igen...nja det ska jobbas oxå men inte förrän kl 16 till 08,00 i morgonbitti.

Ha en braer dá!

Ladylox sa...

Tack för tipset om mönsterarkivet. Mycket bra sida. Nu blev jag sugen på att sy något nytt... //Marie

Pysselpralinen sa...

Härligt somrigt! En badfilt är ju ett måste. Jag sydde en picnic-filt för en massa år sedan, lite samma princip som din. Men den blev så himla tung! Grovt tyg och tjockt lager vadd inuti gjorde den till en otymplig klump. Jag undrar om den ens finns kvar. Och i så fall var...
Hm, det är sånt man kan undra över när man flyttat lite för mycket på sista tiden. :-)

Idag bär det av ner till Skåne för min del och sen ska jag tillbringa veckan i Småland. Hoppas på sol även där. Ett dopp i havet vore verkligen inte fel nu.

Mönsterarkivet verkar vara en intressant webb-plats, tack för tipset! Den ska jag surfa runt på när pysselsuget börjar komma tillbaks.
Ha det gott i värmen, hoppas du hittar en svalkande badplats i helgen!

Fröken Fräken sa...

Ja är det inte det ena så är det det andra. Vissa har för varmt och vissa har bara tio plusgrader. Gissa vilken kategori som jag tillhör just nu? Så en badfilt kanske man behöver för att bre om sig med när man går ut? Tycker annars att det låter som en bra idé att ha en riktigt stor filt till stranden. Min erfarenhet är annars att filten man ligger på knövlar sig, man får massor av sand på den istället för under och man blir bara irriterad. Å andra sidan är det inte särskilt ofta som jag tar mig till stranden...

Jomen, när man först ställer sig i en jäääättelång kö så börjar man med att intala sig att det här går nog väldigt fort ändå. Och när man kommit till mitten har man ju kommit så långt att man ju inte bara kan ge upp sin plats.Och förresten var mina fynd så ypperligt charmanta att jag bara måste ha dem!

Inte nog med att det köptes några tyger till i Sthlm, när jag nu kommit hem har jag ju lyckats fynda både prickigt tyg ( men två längder för en tia kan man inte säga så mycket om!) och vitt linne (jag hade ju köpt allt som behövdes för tygtryck, utom tyg, och i det fallet är tyg en väldigt viktig ingrediens) Och sedan ska jag i veckan upp till en outletbutik med massor av tyger. Man måste ju skaffa pysselmaterial, det vankas ju nu lefigt i fyra veckor, även om jag inte riktigt fattat det än...

Jag har tänkt göra ett inlägg om butiker i Sthlm, men jag är ju inte så pigg på att göra för mycket reklam, så jag har inte riktigt bestämt mig än... men jag hittade till nästan alla butiker på din lista och någon till. Fast en del var bra mycket mindre än vad jag trott, och de flesta bra mycket dyrare.. så inga större inköp blev det.