lördag 27 september 2008

Grått är flott och inköpta trälådor

Höst, grå årstid. Men... grått är ju flott! Ok, kanske inte när det gäller väder då.

Förra veckan var jag ju och hälsade på Malin och en av kvällarna var vi hembjudna till Nella och hennes sambo G. Inte nog med god och påhittig plockmat och världens godaste fräschaste fruktsallad, vi fick dyka ner i Nellas smyckeslådor också! Vaddå, köpstopp på halsband? Nääe, aldrig hört talas om... Men det passade ju så rackarns bra till det grå armbandet som jag köpte vid senaste besöket, så jag fick ge mig själv tillstånd :-)

När jag kom hem så kom jag på att mina grå smycken (silverkedjan på högra grenen är inte från Nella) ju skulle passa himlans bra på smyckesträdet på hallbyrån :-) Örhängen var ju lite svårt att hänga på trädet... så de ligger framför som fallfrukt på hösten... (den ni!).


Lördag idag och läge för det "obligatoriska" besöket i "Cult-affären" :-) Jag ville ha en trälåda att lägga fjärrkontrollerna i och kom på att såna finns ju där. Den ursprungliga planen var att gå till Panduro och köpa deras låda, som jag inte riktigt gillade och som alltså måste göras om. Kolla t.ex in vad Hannis gjort med sin Panduro-låda! Påbörjas i inlägget 16 september och slutresultat 25 sept.

I favoritaffären hittade jag istället den här lådan. Den är egentligen till för blommor ("Cult-affären" är ju egentligen en blomsteraffär) så lådan hade plast på insidan men den kan man ju ta bort lätt som en plätt!


Den är väldigt liten min favoritaffär men där finns så mycket fint att titta på så det blev som vanligt en liten pratstund och så pekade hon (Eva) på en låda som jag trodde tillhörde inredningen och sa "såna där äppellådor säljer jag också". Fram med måttbandet! (Det lilla från Muji som alltid finns i handväskan). Måtta och sen hem och kolla. Jodå, den skulle ju passa så bra. Till symaskinen.


Jag vet inte hur det är med era symaskiner men min vägrar lyda. Gå in och ställ dig i garderoben säger jag. Inget händer. Hoppa åtminstone ner från köksbordet. Nix pix, den rör inte en fena. Men nu har den fått det här fina garaget så nu tycker jag att vi har kommit fram till en bra kompromiss och den såg faktiskt ganska nöjd ut därinne :-) Nu ska jag välja ett tyg och sen ska den få sy sig en liten huva som kan dölja den fula plasthuven.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar grått fast inte när det är grått ute. Snyggt smyckesträd, skulle jag kunna tänka mej, absolut.

Jag sydde ett fodral till min symaskin för länge sen så det är nog dax för ett nytt snart, blir till inflyttningen i "nya" rummet.
De där i plast är ju bara så trista.
Min är inte heller det minsta lydig, nu har den åtminstone tagit sej ner till köksgolvet, en bedrift av högsta rang.

Ska sy nåt sen att ha fjärrkontrollerna i, ett sånt att hänga på soffarmstödet kanske, när det nu blir av.

Ha en bra söndag!!

Kram!!

Helen sa...

Vilken bra idé, med ett litet bo till symaskinen.

Fröken Fräken sa...

Jag har gett upp alla försök till att flytta undan symaskinen, eftersom jag använder den nästan jämt. Men det skulle nog inte skada med en söt klädsel att täcka över med. OCh ett par sådana äppellådor vill jag ha! Inte finns det några sådana här inte - jag försöker muta till mig lådor på mataffäre, men inte heller det går.

Jepp, jobbresa, och jag siktar in mig på att slå rekordet. Eller åtmisntone ska jag på Årstiden och Kreatima. Jag har ännu inte gett upp att hitta bokstavsschabloner i modell större. Attans var det inredningsmässan från den 9:e? Då hade jag kunnat åka till Sthlm, men för att vara med på en annan tråååkig mässa så det sa jag nej tack till...

Jag ser mitt köksbord! Jag hade fikabesök här idag, de tog t.o.m med sig eget fikabröd, så jag tänkte att NU måste jag städa undan det skrot som samlat sig där. Men det känns lite konstigt att inte ha något projekt på gång där. Fast å andra sidan syr jag en gardin och betongmålar två nya urnor på andra ställen..
Nästa helg får jag nog dra igång projekt tapetsera insidan av byrån, tapetproverna har kommit men det kändes som ett för kletigt projekt att dra igång på en söndag såhär.

Nu har jag inte provat Nordsjös oljebaserade lackfärg, men den vattenbaserade torkar direkt, den blir torr och man ser penseldragen. Den flyter inte ihop för fem öre. Beckers är mycket bättre, där har man en chans att rätta till. Den enda Alcro-färg som jag har provat är deras v-slip och den kändes helt okej!

Skatan sa...

Hej!

Vilka fina lådor du har hittat! De där skulle jag gärna vilja lägga vantarna på ;-)

/Skatan

Från A till O med Jenny sa...

Vad smart med äppellådan till symskinen...blev ju snyggt och blir nog ännu bättre med en huva
Ha det gott
kram

Hannis sa...

Mäh!En sån där låda vill jag också ha!Vilken tur att jag har min syster i Stockholm.
Hon kan behöva luftas med lite shoppin till storasyster=))

Perfekt ju som symaskinsförvaring!

Var det verkligen limmat med kåda??
Skumt!

Pysselpralinen sa...

Haha, jag tror bestämt att din och min symaskin är släkt. Eller åtminstone uppfostrats av samma föräldrar. För min symaskin skulle aldrig i livet traska in i garderoben av sig själv, än mindre gå ner från bordet. Nix, den står där den står tills dammet ligger tjockt och jag tvingas ta itu med problemet för att överhuvudtaget kunna äta middag.

Fina smycken..mmm...=)

Emma sa...

Ja visst e grått flott, håller med dej till 1000, har inte så ont av om det är grått ute heller ibland, kan vara mysigt!!!=) Gillar smyckesträdet och smyckena oxå förstås, najsigt...;)

Smart att ha ett litet garage till din lilla symaskin, inte tänkt på innan...snyggt och bra och man vet alltid vart symaskinen är!!H on verkar ha väldigt mycket i "din" Cultaffär, hon kan nog snart driva sin affär på enbart dina besök, eller!?;)

Ha det bra gumman, kram emmsan

Lisas inredningsblogg sa...

Tjuuusigt! och smart är du som alltid :D

Anonym sa...

Hihi! "Gå in och ställ dig i garderoben" :D När du lyckats tämja symaskinen kan du få komma hit och uppfostra mina tallrikar till att hoppa in i diskmaskinen!

svartataket sa...

Men åååååhhhh säger jag. Jag vill också ha SÅDANA äppellådor! Men ingen är tillsalu!!!Vad avis jag blir!!

Anonym sa...

Hejsan!

Tack för en bra sida :)

Såg den smarta förvaringen och blev riktigt inspirerad. Ville bara höra hur hög denna låda är som du har här? Har du en mall som du syr efter som överdrag eller syr du bara förhand?

Med vänliga hälsningar

Jenny Alexandersen