lördag 26 juli 2008

Funkar Pennan i kylen?

Jordgubbssylt köper jag i refill/"plastkorv" och häller sen upp i en gammal syltburk. Ja burken på bilden fyller faktiskt 10 år i januari ser jag! Undrar hur jag ska fira det? :-)

Jag är ingen storkonsument av sylt, används bara till rulltårta, så jag måste ha koll på bäst föredatumet och brukar skriva det på den gamla etiketten på burken och det ser ut så här...

Syltburk snart 10 år! Syns om man klickar upp förstoring av bilden
Igår bakade jag rulltårta att ha med till fikat vid badet med kompisarna och när jag hällt upp ny sylt i den gamla glasburken kom jag på den lysande idén att använda Pennan. Jag vet, jag skriver illa, kanske kan skylla på att jag hade lite bråttom iväg till badet? :-) Men om texten klarar fukten i kylen så lovar jag att skriva om det i alla fall liten en aning finare... Jag måste ju ändå lägga till datum när jag öppnade sylten också.

Kladdfia kan inte skriva fint!!!
Rulltårtan är bakad med "standardrecept" (ur Vår Kokbok) men jag brukar minska mjölet med 1/2 dl vetemjöl och lägga till 1 dl kokos i stället:
  • 3 ägg
  • 1,5 dl socker
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 1 dl kokosflingor
  • 1 tsk bakpulver
  • 1,5 tsk vaniljsocker
  • 1 msk vatten
  • 2 dl mos eller sylt (jag brukar inte mäta... bara ta "lagom"...)
Vispa ägg och socker pösigt, blanda alla torra ingredienser och rör i, tillsätt vattnet. Häll upp på bakplåtspapperstäckt plåt/långpanna och grädda i 250 grader i 5 minuter.

Vänd sen upp på sockrat smörpapper eller bakplåtspapper, dra av pappret som kakan gräddats på, bre på sylten och rulla ihop från långsidan. Och fort ska det gå :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Yummy!! Rulltårta var det länge sedan jag bakade. Kanske ska jag försöka mig på nåt sådant i morgon.

~Livet i byn

Malin sa...

Hej
detta receptet måste jag testa.
har även bett mimmi ta fram receptet på tårtan jag lovat dig..
Nu drar vi till öland ett par dagar i värmen
kram MMMM